Globaali logistiikka näkyy paikallisestikin

Vapaa kauppa ja tehokas logistiikka mahdollistavat tavaroiden tilaamisen kotiovellemme muutamassa päivässä kohtuullisin kustannuksin. Kuluttajat ovat päässet nauttimaan kulutustuotteiden hintojen alenemisesta viimeisten vuosikymmenien aikana.  

Kuljetuksen merkitys hintaan on vähäinen

Merikontillinen lenkkareita tai elektroniikkaa tulee Kiinasta Suomeen parilla tuhannella dollarilla. Matka kestää vähän yli kuukauden meritse tai viitisentoista päivää junalla. Matalien valmistuskustannusten valtiot ovat hyödyntäneet kustannusetujaan työvoimaintensiivisissä tuotteissa kuten tekstiileissä tai kulutustavaroissa. Kuljetusten ja varastoinnin kustannukset ovat lähes merkityksettömät, viidenkympin lenkkareissa ehkä pari euroa. Logistiikka on siis osaltaan mahdollistanut monien tuotteiden tuotannon siirtymisen pois meiltä.

Toisaalta vapaa kauppa on mahdollistanut Euroopan maille pääsyn toimittamaan korkeaa teknologiaa ja osaamista kasvaviin talouksiin. Toimiva logistiikka mahdollistaa myös sen, että eurooppalaisten yritysten tuotannossaan tarvitsemat osat saadaan paikalle luotettavasti. Toimiva, maapallonlaajuinen logistiikkainfrastruktuuri tasoittaa alueellisia eroja ja tehostaa toimintaa. Jos kysyntää on, voimme viedä kannattavasti koneita ja laitteita tai vaikkapa korkealaatuista sianlihaa toiselle puolelle maailmaa.

Perustana tehokkaat runkoreitit

Logistiset järjestelmät perustuvat suuriin, tehokkaisiin runkoreitteihin ja näiden ympärille rakentuviin syöttöverkostoihin. Suuret laivat kulkevat pitkät matkansa vakioreiteillä. Kuljetusyksikkönä käytetään tasamittaisia merikontteja, joita voidaan helposti lastata ja purkaa autoihin, laivoihin ja juniin. Reitin toimittajia on helppo kilpailuttaa. Joustavuus saadaan verkon rakenteesta, joka yhdistää runkoreitit ja pienemmät paikalliset toimijat. Informaation hallinta on tässä tärkeää.

Alueiden eriarvoisuus kasvaa

Digitalisaatio muuttaa logistiikkaa myös paikallisesti. Noutomaatit ovat korvanneet postitoimistot lähes kokonaan. Ravintolaruokien kotiinkuljetus toimii Suomessakin suuremmissa kaupungeissa puhelinappien ja joustavasti toimivien keikkalähettien avulla. Kehitys näkyy alueiden eriytymisenä. Amazon testaa miljoonakaupungeissa verkkokauppaa, jossa ostokset tuodaan kotiovelle parissa tunnissa tilauksesta. Toisaalla Suomessa taas postin jakelua harvennetaan pienemmillä paikkakunnilla.

Vaikka tullimuurit ja kauppasodat haastavat globalisaatiota, olemme hyvin riippuvaisia kansainvälisestä logistiikasta. Toimiva kuljetusinfrastruktuuri, digitaaliset palvelut ja yhteiset säännöstöt mahdollistavat toimivan talouden ja yhteiskunnan.

Jutun kirjoittaja Petri Helo on logistiikan Epanet-professori Vaasan yliopistossa. Juttu on julkaistu Ilkassa 16.9.2019

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s